sport

De eerste stappen naar een summer proof body!

De zomer staat weer voor de deur en dan wordt het weer tijd voor zon, zee & strand. Sommigen van jullie zullen denken… help! Met alle afgelopen feestdagen, denk aan Sinterklaas, Kerst, Pasen of misschien nog de nasleep van Koningsdag zitten de extra kilo’s er weer aan. Dan komen alle eerste zonnestralen tevoorschijn, kledingstukken worden minder bedekkend en de paniek slaat toe. Heb jij dit ook? Lees dan snel verder.


Eten, eten en nog eens eten

De meeste fouten worden gemaakt met het idee om zomaar snel de sportschool in te rennen zonder enige voorbereiding. Daar gaat het juist mis en blijven de extra kilo’s er gewoon aan zitten. De juiste voeding zorgt voor een goede balans bij het sporten en afvallen. Juist door maaltijden over te slaan mis je voedingsstoffen die belangrijk zijn bij het afvallen. Vind je het moeilijk om op je voeding te blijven letten? Begin dan klein en vind gezondere alternatieven voor de dingen die je eet. Hiermee hoef je niet gelijk met de hype van de superfoods mee te gaan, maar kun je denken aan een appel of banaan in plaats van een ongezonde snack tussen de middag. Denk ook aan het verminderen van suiker in je thee of zout tijdens het koken. Heb je moeite met het maken van de juist voeding neem dan eens contact op met een diëtiste of voedingsdeskundige.

shake

Drink voldoende water

Dit is natuurlijk altijd belangrijk, maar om ervoor te zorgen dat je straalt in de zomer kan je lichaam wel een boost gebruiken. Om ervoor te zorgen dat je een egale huid krijgt is het nodig om 2 liter water per dag te drinken en hierdoor ga je weer helemaal stralen. Als je lichaam wat meer uitdroogt door het drinken van onvoldoende water zorgt dit ervoor dat de dode huidcellen niet verdwijnen en je daardoor minder bruin wordt!


Vermijd stress en beweeg meer

Stress heeft de neiging om de vetopslag te stimuleren, dus naast voeding en meer bewegen heeft ook je emotionele toestand te maken met afvallen. Als je niet lekker in je vel zit zal het lastiger zijn om af te vallen. Ga proactief om met je stress, denk aan sporten, mediteren, fitness en relaxen. Het extra bewegen hangt hiermee samen, want door meer te bewegen gaat het afvallen sneller en voel je je fitter en vitaler. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je lekkerder in je vel zit.


Maak realistische doelen

We kennen het natuurlijk allemaal wel dat je heel enthousiast bent als je begint met het werken aan je ideale Summer body. Jouw vriend of vriendin kan misschien gelijk een uur cardio doen of 10 kilometer gaan hardlopen, maar als je net begint met sporten is dit geen realistisch doel. De mens is nu eenmaal resultaat gericht en we willen dan ook zo snel mogelijk ons doel behalen (voor mij is dit bijvoorbeeld vijf kilo’s eraf). Zo enthousiast als ik ben maak ik een planning met super gezond eten (lees: alleen nog maar superfoods en shakes), heel erg veel sporten en geen gezellige avondjes met wijntjes meer… snik snik. Het risico dat je loopt met dit enthousiaste plan is dat je er al snel mee zult stoppen, want radicaal veranderen werkt in de praktijk minder effectief. Rome is immers ook niet in één dag gebouwd. Deze doelen stellen kan lastig zijn en als je hier hulp bij nodig hebt dan kun je ook een personal trainer inhuren.

schoenstrikken

Zonnebrand en aftersun

Dan nog even een tip voor als je eenmaal aan het zonnen bent. We weten het waarschijnlijk allemaal, maar iedereen verbrand. Zolang je het niet ziet denk je vaak dat je niet verbrand. Helaas kan iedereen verbranden, alleen is dit niet altijd zichtbaar in de bovenste laag van de huid. Smeer je daarom voordat je gaat zonnen in met zonnebrand en vergeet ook de verzorging na het zonnen niet. Begin niet met het smeren van aftersun op het moment dat je nog in de zon zit, dit zorgt er namelijk voor dat de aftersun in je huid brandt.


Wist je dat je in de Poplo App verschillende diensten kunt vinden die ervoor zorgen dat jouw lichaam helemaal summer proof wordt? Bekijk het gemak van de App hier of neem eens een kijkje op de website .



Deel dit artikel: